tirsdag 21. oktober 2008

Innlegg 2:Veiledet lesing

Tirsdag den 30.septemer var jeg og min praksisgruppe på et foredrag om veiledet lesing, Mari Steen-Paulsen var foredragholder. Mari Steen-Pedersen er ansatt som sosiallærer på Maridalen skole i Oslo, dette er en skole som har fokus på å tilpasse undervisningen til hver elev. Hun har vært lærer i 20 år i Oslo-skolen. Dette året er hun rundt i landet for å fortelle om veiledet lesing og hennes erfaringer rundt det.



Veiledet lesing har sitt utspring på New Zealand, ” Guided reading” og landet scorer høyt på internasjonale lese undersøkelser. Veiledet lesing er ”hjertet” i leseopplæringen. Det gir læreren og en gruppe elever muligheten til å snakke, lese og tenke seg gjennom en tekst.

Veiledet lesing baserer seg mye på Nylund-modellen, denne modellen er hentet fra Nylund skole i Stavanger. Skolen har egne opplegg for hver elev og det er stor grad av forelde involvering. Dette er litt av ”hemmeligheten” bak modellen. Mari Steen-Paulsen har også hentet inspirasjon fra New Zealand der hun har observert undervisning. Det var skolene i Haugesund kommune som var inviterte på foredraget. Vi fikk være med vår praksislærer for å høre og lære. Veiledet lesing var et tema som virkelig var interessant å høre om og tenke jeg skulle dele litt informasjon med dere om dette.




Mari Steen-Pedersen la frem en liste med grunner for å kunne lese: For å kunne leve i dagens samfunn må vi kunne lese. Leseferdighet gir styrke. Vi leser av mange forskjellige grunner. Lurer man på noe må man som oftest lese for å finne informasjonen man ønsker. Andre ganger leser man for moro skyld eller for å avkoble. Skal man til en ny plass må man lese for å finne veien. Vi leser for å forstå oss selv og andre. Vi leser for livet! Vi må kunne lese for å leve i dagens samfunn...

Veiledet lesing legger vekt på tilpasset opplæring og differensiering og er i tråd med kravene i Kunnskapsløftet. Undervisningsmetode gir elevene tilpasset og strukturert leseopplæring. Gjennom leseutviklingen støtter og veileder læreren ved blant annet å bruke ulike strategier for å tilegne seg en tekst. Elevene tilegner seg lesestrategier som de kan anvende i andre lesesituasjoner. (Mari Steen-Pedersen)


Målet med veiledet lesing er at eleven skal utvikle ferdigheter i å bruke lesestrategier selvstendig slik at elevene klarer å møte og lese nye tekster og respondere på den kritisk


Forutsetninger for at barn skal lære effektivt, er mengder av lesestoff, demonstrasjoner, engasjement, forventninger, ansvar, tilnærminger til teksten, øvelse og respons. Disse forutsetningene er av avgjørende betydning for lesing på alle klassetrinn, ikke bare de første årene på skolen.

I LK06 står det: ” God undervisning skal gi elevene erfaringer i å lykkes i sitt arbeid, gi tro på egne evner og utvikle ansvar for egen læring og eget liv.” Noe som er viktig for at elevene skal få erfaringer i å lykkes i sitt arbeid er å gi oppgaver som interesserer, noe elevene har lyst til å lære. Som lærer må man finne en mellomting mellom for enkle oppgaver som gjør at elevene kjeder seg og blir umotiverte, for vanskelige oppgaver som fører til at elevene blir frustrerte og umotiverte for det er for høye mål som blir satt.

I veiledet lesing brukes elevenes forkunnskaper. Lesing er et samspill mellom informasjonskilder i teksten og elevens forkunnskaper. Erfarne lesere bearbeider ikke bare den informasjonen de finner i teksten, men bruner med seg informasjonen inn i teksten. Eksempler på dette er generell kunnskap om verden, fonologisk informasjon fra sin erfaring med talespråk, bokstavkunnskap, forhold mellom skrift og tale, kunnskap om struktur i språket og kunnskap om tekstens oppbygning.

Nøkler til forståelse er en kombinasjon av meningsbærende ledetråder som begreper, bilder og diagrammer (sematikk). Strukturelle ledetråder (syntaks), når vi kjenner den grammatiske strukturen i et språk vet vi hvilke ordklasser og hvilken ordstilling vi vil finne i en setning når vi leser.


Kunnskap om sjangre og forskjeller på boksspråk og digitale bidrar til å øke elevenes lesekompetanse. Ved å finne mening i en tekst mens vi leser, skaffer vi oss ny informasjon. Når vi leser kontrollerer vi samtidig vår egen lesing ved å lete i teksten og sammenligne dette med vår forkunnskap. Nybegynnere legger kanskje merke til at noe ikke stemmer mens de leser, men de vet ikke hvordan de skal løse det.

Læreren må hjelpe elevene med å finne meningen i teksten. Elevene må ikke få tekster som er for vanskelige, teksten må høre til i elevens erfaringsverden. Det må bli satt av tid til at eleven kan fundere og bli oppmuntret til å selv forstå teksten. Elevene bruker sine kunnskaper om tilgjengelige informasjonskilder og lærer seg å kombinere dem mens de søker menig i teksten de leser.



Når kan man begynne og hvordan kan man gjennomføre veiledet lesing ?

Man kan begynne med veiledet lesing når læreren er sikker på at elevene:
· De må vite at det de leser har et meningsinnhold og skal høres riktig ut
· De må kjenne leseretningen
· De må kunne matche skrevne ord med talte ord
· De kan gjenkjenne og skrive noen få ord, blant annet navnet sitt
· De klarer å matche like ord i ulike sammenhenger


Når en lærer skal ha en undervisningsøkt med veiledet lesing er det viktig at det er et klart mål. Det må være et klart mål dette er avgjørende for å sikre læring. Læreren skal i økten støtte elevene slik at ”det de kan gjøre med lærerens hjelp i dag kan de gjøre alene i morgen.” (Den nærmeste utviklingssone- Vygotsky) En annen ting som er viktig er at elevene må vite hva de skal gjøre når de er ferdig med en oppgave og hvordan de skal bevege seg til neste stasjon. De må også få opplæring i hvordan de kan hjelpe hverandre når de står fast. Det er ofte elever som er de beste læremestere.


En måte å legge opp en økt med veiledet lesing kan være:
· 1: Lesepost; her kan det for eksempel være at elevene skal lese stille, høre på lydbok eller lese sammen i par.
· 2: Skrivepost; elevene jobber med håndskrift
· 3: Datapost; elevene får jobbe med ukens tema. De kan jobbe to og to og sammen reflektere over løsninger.
· 4: Lærepost; Veiledet lesing, blir stilt spørsmål, og blir reflektert rundt målet. Vurdere om målet er nådd i slutten av økta.
· 5:Praksiskpost; elevene kan dramatisere et eventyr eller noe som har med temaet.


Noe som er veldig viktig når det er stasjonsarbeid er at det er faste rutiner og at elevene er strukturerte og vet hva som forventes. Det er viktig med en skikkelig innføring i hvordan elevene skal bytte fra stasjon til stasjon og hvordan de skal oppføre seg på de ulike. Skal dette fungere i en klasse på opptil 30 elever er det viktig å ha orden på sakene. En annen ting å tenke på er at hver post ikke må vare for lenge. Elever som går i 3.-4.trinn kan ha økter på 15minutter og elever på 5.-7.trinn kan ha økter på 25minutter.


Vi fikk se en film som Steen-Paulsen har med i sitt metodehefte om veiledet lesning. Filmen het ”Elevene lærer ”lure leseknep”. I filmen får vi måte en gruppe på 3.trinn på Toppåsen skole i Oslo, vi få være med elevgruppen i en økt der de har veiledet lesing.
Gruppen vi får se på har felles vurdering og har samme mål. Målet for økten blir skrevet opp på tavlen for å så gå gjennom det i slutten av økten for å se om de har klart å nå målet. Det starter med at de ser på en bok. De ser på forsiden og snakker om hva elevene tror boken handler om, hva de tror de vil lære av å lese den. Deretter åpner de boken å ser på innholdsfortegnelsen for å få større innblikk i hva boka handler om. De skriver ned vanskelige ord som de kanskje ikke vet hva betyr og snakkes om de for å få en forståelse. Så leser de et stykke i boken høyt så snakkes de om det sammen i gruppen etter på. Læreren sier et ord som elevene skal finne ved å søkelese/skumlese. Så snakker de om hvordan de tror at boka slutter, de ser hva det siste kapitelet i boka heter.


Veiledet lesing er noe jeg vil ta med meg videre ut i min egen undervisning. Ute i praksis gjennomførte vi flere økter der vi hadde veiledet lesing, der fungerte det veldig bra og elevene syntes at dette var noe som var kjekt. Det blir ikke like stillesittende som ofte vanlig undervisning blir fordi det er forskjellige poster elevene skal innom hver økt. Fordelen ute i praksis var at vi var fire voksne og det kunne være en på hver post. Utfordringen blir å få det til å fungere med kun en lærer.
Gjennom veiledet lesing vil elever som er lesesterke bli bedre og de som er lesesvake vil også bli bedre.


Kilder

1)Midlertidig utkast av en powerpoint presentasjon Mari Steen-Pedersen brukte på foredraget

2)Mine egne notater fra foredraget til Mari Steen-Pedersen

3)http://www.bt.no/innenriks/article217706.ece
4)http://www.pedagogikk.info/Nasj%20pr/Nylund%20skole.htm

4 kommentarer:

birthem sa...

Hei Ingrid,
beklager at det tar litt tid, men nå kommer komentaren min.
Det er et interessant og aktuelt tema du skriver om. Jeg er enig i mye som du skrev om og tror du har sett deg godt inn i temaet.
Du skrev: "Læreren skal i økten støtte elevene slik at ”det de kan gjøre med lærerens hjelp i dag kan de gjøre alene i morgen.”
Hva kan vi gjøre med de lesesvake elevene hvis de trenger enda mer hjelp? Hva slags hjelp er det beste de kan få?
Lykke til videre!
Hilsen Birthe

Ingrid Tjøsvoll sa...

Hei Birthe.
Takk for komentar.

Det jeg egentlig mener med at eleven skal klare det alene i morgen er vel at eleven må få tilstrekkelig hjelp slik at eleven til slutt kan klare å gjøre det alene. De lesesvake elevene trenger klart mer tid til å lære det samme som de andre elevene og får derfor mer hjelp og veiledning av lærer. Den beste hjelpen elevene kan få er vel at de for utfordringer som ikke er for store og at de får god veiledning i prosessen.

Ingrid

Sissel Haugen sa...

Hei Ingrid :)

For et spennende tema :) Jeg ser at du virkelig har fått mye med deg på dette kurset, og at du har "hengt deg opp i" det..

Jeg synes du har en god innføring i emnet, og synes det er flott når du relaterer til LK06, da er det lettere å se det i en helhet og i forhold til skolen.
Du kommer også med egne erfaringer fra praksis, og det er med på å gjøre det mer virkelighetsnært.

Du skriver bra, og det er enkelt å lese det du skrive. FLott med masse bilder :)

Om det er en ting jeg skal sette fingen på, så må det være at jeg syns du kunne vist mer hva du har hentet fra hvor i kildene dine :)

Men stå på jente, kjempe flott :)

-Sissel =)

Ingrid Tjøsvoll sa...

Hei Sissel!

Skal føye på litt ekstra kildehenvisninger i teksten;)
Ingrid